Dag 123-125 Cat ba Bay en Halong Bay

8 oktober 2019 - Cat Ba Island, Vietnam

Dag 123
S ochtends werd ik wakker in de nachtbus. De bus reed op dat moment net de veerboot op.
Aangekomen bij de laatste bushalte had ik individueel mijn eigen hostel geboekt.
Ik vond het wel fijn om even wat anders te ontdekken dan de hele tijd met dezelfde mensen.

Bij de bushalte was een restaurantje met zwembad. We hebben hier nog met ons groepje van vier ontbeten waarna een elektrische open busje ons naar de hostels bracht.

Aangekomen in mijn hostel checkte ik in en deed ik nog even mijn ogen dicht.
Ik ben daarna snel onderzoek gaan doen naar de mogelijkheden voor een eventuele boottour.

Ik kreeg aan appje van de jongens dat ze terug gingen naar het restaurant van vanochtend om gebruik te maken van het zwembad.
Ik wilde hun wel bijwonen en ging mij klaarmaken.
Onderweg naar het zwembad ging ik onderzoek doen bij een ticket verkoop voor de boottours. Ik kwam er achter dat er ook tours waren die dus in één dag door beide bays gingen. (Cat Ba bay en Halong Bay)

Ik zag de jongens voorbij lopen rond het ticket kantoortje en riep hun naar binnen. Ze twijfelde en we vervolgende onze weg naar het zwembad.

Mijn groepje had ook nog een ander meisje meegenomen (Jael).
Ik kwam erachter dat zij een tour had geboekt bij een bekender ticket bureau samen met een vriend van haar. Ik vroeg of ik ze mocht joinen en dat vond ze wel leuk.

We hingen wat rond het zwembad en dronken wat cocktails en biertjes.

Bij het zwembad ontmoette ik nog een Canadees koppel die ik kende van mijn hostel.

S middags ben ik terug gelopen en heb ik mijn boottour geboekt.

Terug in mijn hostel leerde ik een ander Canadees meisje kennen. Zij wilde ook een tour gaan boeken en ik vertelde over die van mij. We zijn met zijn tweëen snel naar hetzelfde ticketbureau gelopen en hebben voor haar bijgeboekt.

Later deze middag hoorde ik van de rest van mijn groep dat ze mijn advies hadden opgevolgt en ook deze tour hadden geboekt.

S avonds ben ik met het Canadeese meisje gaan eten bij een heel goed en goedkoop restaurant 20 meter van ons hostel.

Een lekkere westerse pizza ging er wel weer in. Toch even wat anders dan rijst en noodles.

We zijn terug in het hostel nog even gaan chillen en daarna ben ik gaan slapen.

Dag 124
S ochtends opgestaan en snel ontbijt gaan nemen. Daarna ben ik samen met het Canadeese meisje (Veronique) naar de ophaalplek gelopen voor de boottour.
We kregen een bus naar de haven waar we al snel op de boot konden.

We begonnen te varen en we raakte al snel bij de vissersdorpjes. We gingen hier snel doorheen waarna we meer in het open water van Cat Ba Bay kwamen.
Na een tijdje varen gingen we kajakken. Er waren maar 2 regels en dat is blijf bij elkaar en als we in de lagoon komen blijf in het midden van de lagoon.

We raakte met de kajak in het water en al snel waren we 2 Spaanse meiden kwijt. Ze waren al zover dat het bijna bewust leek dat ze van de groep raakte. Onze tourgids werd dus ook uitermate boos.

Na een stuk kajakken kwamen we in de lagoon. Ook hier waren mensen niet de regels aan het opvolgen. Je moest namelijk in het midden blijven, want aan de zijkanten zijn de rotsen uitermate scherp. Dit resulteerde in een aantal flinken sneëen bij één jongen.

Terug in de boot kregen we lunch. Rijst met diverse andere dingen zoals gefrituurde vis, loempia's, kool salade etc. Dit is precies het eten waar ik veel van hou.

Na de lunch kregen we een speech over de regels aangezien verschillende mensen de regels niet opvolgde.

In de middag kwamen we aan in Halong Bay.
We sprongen van de tweede verdieping van de boot het water in. Hier gingen we weer een rondje kajakken waardoor we bij een kleine tempel terecht kwamen.
Na het kajakken mocht je mee gaan op tunnel exploring.

De tunnel exploring zou een gevaarlijk stukje worden vertelde onze gids. Van de 31 gasten gingen er dan ook maar 19 in de eerste instantie mee. We springen van de tweede verdieping van de boot het water in en na een stuk zwemmen kwamen we bij de eerste grot. Een doorgang half onder water waarbij je toch echt even kopje onder moest en moest zwemmen/kruipen voor ongeveer 3 meter. Daarnaast kwamen er veel golven van achter, dus het water werkte niet echt in je voordeel. 5 mensen werden bang en keerde terug naar de boot.

Aan de andere kant van deze grot werd ons verteld dat dit de makkelijke was tot iedereens verbazing.
We liepen 10 meter en daar was de echte moeilijke grot zei onze gids. We zagen een grote opening. Maar dat kan toch niet moeilijk zijn? Vervolgens wees hij naar een kleine opening op de grond.
Een gat tussen de stenen met een diameter van 40cm. Het was pikkedonker en er zat één scherpe bocht in.

Ik ging ervoor en wormde mij er doorheen. Ik was alleen maar aan het genieten van dit rare avondtuur. Aan het einde van de tunnel zag ik de zee en ook dat de tunnel even nog een stukje krapper werd.
Eenmaal uit deze tunnel (ik denk ongeveer 10 meter) konden we terug zwemmen door de grote opening.

12 mensen hadden uiteindelijk beide tunnels gedaan.
Maar nu moesten we ook weer op de terug weg door tunnel nummer 1.
Ditmaal echter tegen de golven in.
In de tijd dat ik half onderwater in deze grot zat kreeg ik 3 flinke golven te verwerken, maar gelukkig zonder enige problemen ben ik terug gekeerd op de boot.

Op de terug weg hebben we nog genoten van de zon en het uitzicht.

Vanuit de boottour zijn we gelijk met een hele groep naar het zwembad gegaan.
Na wat chillen kwam ik hier een oude vriend uit Bangkok tegen. Na wat bijgepraat te hebben ben ik terug gegaan naar het hostel en heb ik heerlijk gedouched.

S avonds ben ik met Veronique naar hetzelfde restaurant als de avond ervoor gegaan. We hadden namelijk met meerdere mensen afgesproken daar.
Zo ontmoette we eerst het Canadeese koppel uit onze slaapzaal en twee mensen die mee waren op de tour vandaag.
We dronken en aten wat.

Behoorlijk laten kwam ook nog mijn eigen groep aan zetten met Jael en een vriend van haar.

Veel mensen gingen die avond nog naar een club toe, maar voor mij was het genoeg geweest en ik ben gaan slapen.

Dag 125
S ochtends ontbeten en de dag begon langzaam. Ik heb in de ochtend wat gechilled en daarna ben ik gaan lunchen bij alweer hetzelfde restaurant (goedkoop en lekker).

Vervolgens ben ik naar een aantal viewpoints gelopen.
Eén had uitzicht op de bay waar alle boten lagen, maar de andere was een soort verborgen viewpoint en had uitzicht over Cat Ba Bay. Het was een heerlijk rustgeven momentje voor mezelf.
Tussen de twee viewpoints ben ik wat rond gaan lopen en een klein stukje van het eiland verkend.

Bijna terug in het hostel zag ik Rachel bij mijn restaurantje met een kopje koffie. Ze vertelde me dat iedereen vandaag zijn eigen ding deed. Ik had nog een kort gesprekje met haar en daarna ben ik nog mijn bus gaan boeken naar Hanoi voor de volgende dag en heb ik tot het avondeten gechilled.

Freek appte aan het begin van de avond of iemand wilde eten. Ik wilde mee gaan en we spraken af voor de laatste keer in het "geweldige" restaurant, waar overigens de bediening wel erg traag was iedere keer.

We aten weer lekker een pizzaatje en ik merkte weer steeds vaker dat ik behoefte had aan ander eten dan alleen Aziatisch.

S avonds vroegen ze me of ik nog naar hun hostel wilde komen. Het was de laatste avond dat ik hun zou zien. En ik was toch een week met ze opgetrokken. Even doei zeggen leek me wel gepast. Ik nam een bus nootjes mee die ik al eerder had gekocht in de winkel en nam een drankje bij hun in het hostel.
Evenlater heb ik afscheid genomen van iedereen en ben ik mijn hostel mijn tassen gaan pakken en ben ik gaan slapen.