Dag 142-143 Melaka Maleisië

3 november 2019 - Melaka, Maleisië

Dag 142
S ochtends vroeg snel ontbeten en uitgechecked. Vervolgens de metro genomen naar de plek waar de bus zou vertrekken. Hier heb ik met de twee Oostenrijkers even gewacht op de bus en vervolgens toen de bus er was zijn we vertrokken.

Bij de grens van Singapore moesten we elektronisch ons paspoort laten checken.

We reden een stukje verder en in Maleisië kregen we zonder moeite binnen 5 minuten gratis een stempel voor de toegang van het land.

De laatste kilometers buiten Melaka/Malacca/Malaka moesten ik en de twee Oostenrijkers in een auto, omdat de bus naar Kuala Lumpur ging en geen zin had om om te rijden. Een man haalde ons dus op en bracht ons gratis naar het busstation van Melaka.

Hij wilde ons ook verder brengen tegen een vergoeding. Ik wilde snel opzoeken op Grab hoeveel het zou moeten kosten. Namelijk 7 RIM, maar de Oostenrijkse jongen die alleen nog maar in Singapore was geweest en dus alles goedkoop vond riep meteen deal toen de man zei 20RIM per persoon. (€4,44)
Ik vroeg of ik eruit mocht, maar de man zei nee te ver lopen en reed weg.
Aangekomen in het centrum vroeg hij ons 20RIM en ik acteerde dat wij 20RIM voor alle samen dachten. Hij wist ook wel dat hij veel te veel hier aan verdiende. Uiteindelijk betaalde de Oostenrijkse jongen 30RIM in Singapoorse dollars en ik zou ze die avond wel 10RIM terug betalen. (€2,22)

Na nog een kilometer lopen en aangekomen in mijn hostel had ik even gechilt. Daarna heb ik een groepje gevonden en ben met hun naar China Town gegaan. Ik ben daarna snel bij een populair Indisch restaurant een kleine maaltijd gaan eten, namelijk Roti (een soort Indische pannenkoek). Ik koos voor de Roti cheese 2.5RIM (€0,56).

S avonds ging met het zelfde groepje naar Jonker Street. Jonker Street is een weekend markt waar je eten en kleine souveniers kunt kopen.

Ik ben halverwege de avond met een groepje gaan eten bij een redelijk goedkoop Indisch restaurant waar ik een Vindaloo met rijst bestelde. Het was goed pittig eten, maar deze stijl pittig beviel me wel. 13RIM (€2,89).

Terug op Jonker Street ben ik nog met een nieuw meisje uit Oostenrijk opgetrokken. Maar we gingen snel terug naar het hostel en hier ben ik heerlijk gaan slapen.

Dag 143
S ochtends opgestaan en ontbijt genomen.
Ik ontmoette een paar mensen rond het ontbijt waaronder Nick en Michelle en nog een andere Nederlandse jongen.
Ik wilde mijn was doen, maar hier moest je de was als die naar een uur klaar was zelf ophangen. Opzich geen probleem, maar in een uur kan je er niet echt op uit. In de ochtend hebben ik en Michelle dus snel de was gedaan. Nick vroeg of die zijn was voor een kleine vergoeding er bij mij bij mocht doen. Prima scheelt weer wat geld.

Tegen de middag zijn we gaan lunchen bij een Indisch restaurant waar ik de dag ervoor alleen zat. Ik heb hier voor 5 RIM (€1,11) een Nassi Goreng Ayam besteld. Het eten was Indisch, dus ook weer een beetje pittiger, maar ik vond het wel prima. Michelle had Mee Goreng besteld en voor haar was dit gerecht toch te pittig.

We hebben vervolgens afscheid genomen van de Nederlandse jongen die de bus naar Kuala Lumpur moest halen.
Nick, Michelle en ik hebben vervolgens een toertje gedaan langs de White Church, Dutch Square, Dutch Graveyard, A Famosa en een soort burgt van de Nederlanders en Portugezen.

Melaka heeft een geschiedenis waarin ze gekoloniseerd zijn door de Britten, de Portugezen en ook door de Nederlanders.
Vooral de Nederlandse invloeden hoor je veel in de namen van de bezienswaardigheden. En bij A Famosa stonden zelfs graf tabletten waar alles in oud Nederlands was opgeschreven.

We zagen op een geven moment gepimpte fietsen met een zijspan. Iedere fiets had een overdreven prinsessen, pikachu of hello kitty thema met ontzettend luide muziek. Deze fietsen worden gebruikt als taxi's. Maar de stad is niet groot, dus we konden praktisch gezien alles lopen.

Onderweg zagen we ook diverse vervoersmiddelen van vroeger langs de weg, zoals een oude trein, vrachtboot, vliegtuig, maar ook een soort piratenschip met een acteur die Jack sparrow moest voorstellen.

Op de terugweg zijn we eerst snel wat spulletjes gaan kopen, zoals tandpasta en shampoo voor mij bij de 7-eleven. Ook had ik hier een grote chocolade wafel gehaald voor 2,5RIM (€0,56).

Verder op de terugweg zijn we langs de kanalen gelopen en hebben we een terrasje genomen. Bier is erg duur in deze stad, namelijk 11RIM voor de goedkoopste (€ 2,44). Mijn Indische prut (koffie) was 5RIM (€1,11).

Terug in het hostel zijn we gaan chillen en heb ik een busticket online geboekt naar Lumut voor 44,28RIM (€9,84). We hadden ons s'ochtends al ingeschreven voor de fietstour naar Moskee Majid. (De floating mosq).

Om 6 uur s'avonds verzamelde we en mochten we mee op tour voor 5RIM (€1,11). We gingen eerst naar een voetvolleybal spel kijken. Ze gebruiken hiervoor een lichtgewicht bamboe balletje. Het was bijzonder om te zien dat mensen rond de 50 nog zo lenig waren.
We fietste verder en kwamen bij de moskee uit. Het was niet zeker of we de hoofdingang in mochten. Dit varieerde per dag en moment kregen we te horen.
We zagen dat twee vrouwen tegen werden gehouden toen we eraan kwamen, dus eigelijk wisten we het antwoord al.
De bewaker werd afgeleid door een persoon aan de zijkant. Hierdoor hadden wij een moment om snel door te lopen door de hoofdingang.

We gingen 5 minuten later naar de zonsondergang kijken aan de zijkant van de moskee. We hebben hier een klein halfuurtje gezeten waarna we terug fietste.

Op de terug weg zagen we veel politie en vervolgens een dikke zwarte auto. Ik realiseerde me toen nog niet wat er aan de hand was.
Evenlater zag ik veel wegen afgesloten en besefte me dat iemand mij de dag ervoor vertelde dat de prime minister langs zou komen.

Onze tourgids en 4 fietsers kwamen door de politie barriére, maar ik en de overige 12 werden geblokkeerd.
Ik besloot via Maps.me de groep te leiden en werd de tourleider voor de laatste 3 kilometer via navigatie.
We waren uiteindelijk sneller terug dan de de echte tourleider en ik kreeg op het einde veel schouderklopjes en complimentjes dat ik de leiding nam.

We lieten de staf van het hostel de tourleider bellen zodat hij niet onnodig opzoek zou gaan naar ons.

We zijn vervolgens met een groep naar de foodmarket gegaan. Michelle wilde al de hele dag meat op een stick eten. (Iets wat je hier heel veel ziet in kleine kraampjes) Op deze markt werd ze dan ook helemaal te vreden gesteld en ik moet zeggen dat ik ze zelf ook wel lekker vind.

We gingen naar de 7-eleven met onze groep om bier te halen, maar bij de andere 7-eleven waar we die middag waren was het bier goedkoper, dus ik en Michelle gingen daar snel heen. Uiteindelijk terug in het hostel hebben we s avonds spelletjes gespeeld en gechilled.

Daarna ben ik heerlijk gaan slapen.