Dag 161 Langkawi

28 december 2019 - Kuah, Maleisië

Dag 161

S’ochtends vroeg opgestaan en ik werd al opgehaald door Sonja. Ik had een routekaart van het hostel mee gekregen en hierop stonden veel van de muurkunsten die we deze ochtend wilde gaan bekijken.

Het viel ons al snel op dat sommige kunstwerken moeilijk te vinden waren, daarnaast zag je ook bij de grotere en bekendere werken veel mensen staan. Natuurlijk wilde je van sommige muurschilderingen een foto hebben, maar dit ging niet altijd vanwege de hoeveelheid mensen, en voornamelijk de Aziaten die niet op hun beurt wachten kennen.

Tegen een uur of 11 zijn we ergens gaan ontbijten. Ik koos voor een popcorn chicken met rijst en een kop koffie en dit was een goede keuze. De koffie was sterk, maar niet super lekker ,maar de kleine stukjes gefrituurde kip die de popcorn moesten vormen en rijst waren wel erg lekker. Misschien niet echt een Nederlands ontbijt, maar ik was er al helemaal aan gewend.

Bij verschillende kunstwerken was er meer dan alleen een schilderwerk. Zo hebben wij een schildering gezien waarin een motorfiets was verwerkt en ook één waar een schommel in was verwerkt.

Na het bekijken van alle schilderingen samen met Sonja ging ik terug naar het hostel en nam ik afscheid van Sonja. Ik vroeg de hostel medewerkster nog of ik even mijn privé kamer mocht claimen en mijn spullen daar kon houden en dat vond ze geen probleem. Ik moest uiteindelijk toch de sleutel gewoon in een brievenbus gooien. Ik pakte mijn spullen en ging nog snel naar een supermarktje toe om wat te snacken te scoren. Het duurde even en ik dacht dat ik deze niet ging vinden, maar een kleine supermarkt stond uiteindelijk daar.

Ik kocht wat snacks ging terug naar het hostel. Betaalde de kamer en ging naar buiten. Buiten boekte ik een Grab, deze haalde mij op en bracht mij naar de haven. Bij de haven liet ik mijn kaartje zien en ik kon snel doorlopen. Ik probeerde nog geld te wisselen, want ik wilde van alle landen waar ik was geweest nog een biljet mee nemen, maar voornamelijk het Myanmar, Laos en Cambodjaans geld was wel een groot probleem.

Ik kwam in een vertrek hal en al snel kregen we te horen dat we naar de boot mochten. Ik liep stevig door en kwam met een beetje dringen als vijfde bij deze grote boot aan. Het had wel zijn voordelen, want zo kon ik mijn tas tactisch neerleggen en mooi vooraan gaan zitten vlak bij mijn tas. Bij deze boten moet je namelijk al je bagage voorin leggen en er passen misschien wel 100-200 passagiers op deze boot.

De boot vertrok na een tijdje richting Langkawi. Daar waar Eli een dag eerder heen was gegaan. Langkawi is een belastingvrij eilandje en is het meest noordelijke stukje land van Maleisië, tegen de grens aan van Thailand.

De boottocht vertrok iets later dan twee uur. Ik probeerde de tijd maar weer te doden doormiddel van mijn tablet en slapen. Tussendoor werden er mensen ziek op de boot, want de zee was nogal ruw vandaag. Eén persoon werd ook heel erg ziek.

Rond half vijf kwam ik aan in Langkawi en Eli zou mij ophalen. Ik liep door het winkel gebied op de haven en sprak daar met Eli af. Daar was ze dan weer. Ze had uitgecheckt bij haar hostel en nu gingen we samen opzoek naar een nieuw hostel die we al hadden geboekt toen ik op de boot zat.

Eli wilde wel eerst eten en tegen al mijn wetten in dat ik niet naar een westerse fastfood keten zou gaan in Azië, heeft Eli mij naar een KFC genomen. Ik bestelde echter niets, maar ik nam wel een frietje weg bij Eli.

Ik ging buiten kijken opzoek naar een Grab of Taxi. Ik zag aan de andere kant van de straat een groep taxichauffeurs staan, ik rende er naar toe en vroeg hen wat ze wilde betalen voor de rit naar ons hostel. Het was een afstand van ruim een half uur en op de Grab app die ik ondertussen had geopend kon ik een Grab bestellen voor 26 RIM. In de eerste instantie wilde de taxichauffeurs meer eruit krijgen, maar toen ik ze duidelijk maakte dat ik ook heel eenvoudig een Grab kon bestellen besloot één taxichauffeur het toch maar voor 26 RIM te doen. (omgerekend €5,65) en dat dan voor 2 personen. Ik rende snel terug de KFC in waar Eli klaar was met eten. We pakte onze spullen en rende weer terug naar de Taxi.

We kwamen aan bij ons hostel. Afgelopen week was er nog een orkaan gewaaid over Langkawi en veel delen van het eiland zouden daardoor beschadigd zijn, gelukkig zag je bij ons wel wat schaden aan de bomen, maar niet zo erg als dat ik op het nieuws had gezien.

We checkte ons in en ontspande ons even. We gingen later lekker met zijn tweeën op pad. Tegen over ons zat een supermarktje en we wisten dat Langkawi een belastingvrij eilandje was. We keken direct bij de alcohol en hier was inderdaad de alcohol een stuk goedkoper dan op andere plekken in Maleisië.

Ik kocht een corona voor 7 RIM. (€1,50) Normaal gesproken zou je voor een normaal biertje al iets van 8-10RIM moeten betalen.

Eli en ik gingen een stukje wandelen en kwamen langs wat restaurants. Bij één Marokkaans restaurant stond een hele vriendelijke man wie naast Marokkaans en Engels ook nog Spaans en Duits kon. We liepen door en kwamen uiteindelijk bij een ander restaurant uit.

Ik en Eli bestelde hier allebei een cocktail. Daarnaast bestelde we allebei een hoofdgerecht. Ik koos voor een soort massaman curry met rijst. En als dessert koos ik voor een lavacake. We hadden een super leuke avond gehad en de alcohol hielp daar ook wel goed bij.

We kregen de rekening en voor alles hadden wij samen 135.50 RIM moeten betalen. Dit komt neer op €29,39 voor twee personen. Dit is natuurlijk een bizar laag bedrag voor twee keer een twee gangen diner en twee cocktails.

S’avonds zijn we terug gelopen en wilde we nog de andere kant op lopen van het hostel, maar hier kwam al snel een einde aan. We liepen terug naar het hostel en besloten maar te gaan slapen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade