Dag 164 Bijzondere rituelen op Langkawi

9 januari 2020 - Kuah, Maleisië

Dag 164

S’ochtends opgestaan en ontbeten. Vandaag ging Eli met de boot en bus terug naar Kuala Lumpur. Zij ging namelijk een aantal dagen eerder naar huis. We pakte onze spullen en boekte een Grab richting de haven. We hadden afgesproken dat ik twee kilometer eerder eruit kon. Ik had namelijk een nieuw hostel proberen te boeken daar.

Eenmaal aangekomen bij het hostel belde ik aan, maar niemand deed open. Een jongen kwam aan op zijn fiets en leek een soort van bij het huis te horen, maar fietste daarna maar wat rond op de oprit en probeerde wat te zeggen. Ik besloot verder te gaan en vond een nieuw hostel online. Het was ruim een kilometer lopen, maar ik dacht dat ik dat wel even kon met mijn zware backpack.

Helaas was de hitte toch een klein probleempje voor mij en zweette ik mij uiteindelijk helemaal kapot. De laatste paar honderd meter kwam ik nog een man tegen die mij de weg vroeg, door middel van Maps.me kon ik deze Engelsman uitleggen waar hij heen moest, maar dat was het dan ook.

Ik kwam aan bij mijn hostel. Een luxe nieuw gebouw waarbij ik op de derde verdieping moest zijn.

Ik checkte me in en ging even relaxen. Ik nam plaats in de gezamenlijke ruimte en ik ging even relaxen op de zitzakken. Het uitzicht vanuit de grote ramen over de oceaan was prachtig en hier vermaakte ik mij ook wel een tijdje met mijn tablet.

Even later ben ik nog even gaan eten bij een restaurantje. Bijzonder genoeg was ik de enige klant. Ik bestelde een chicken Tikka Massala en een Indian Brew, maar het was niet zo geweldig als ik had gehoopt, mede omdat er koriander op mijn eten zat. Daarnaast was er beetje een ongemakkelijke sfeer in dit restaurant. Ik wist niet of dit kwam, omdat ik alleen in het restaurant was of dat de medewerkers mij ongemakkelijk lieten voelen.

Terug in het hostel had ik 's middags weer gerelaxt. Ik ontmoette aan het eind van de middag twee Duitse meiden in het hostel en we hadden even gepraat.

Een grote groep ging aan het begin van de avond naar de avond markt toe en ze vroegen of ik mee ging. Ik moest toch avondeten, dus een avondmarkt leek mij een goed idee. We liepen erheen en ik kwam wat aan de praat met mensen.

We liepen kort over de avondmarkt heen en uiteindelijk haalde ik wat eten. Tussendoor raakte we een aantal mensen kwijt. Aan het einde wilde een paar mensen Durian proberen. Dat is een vrucht die enorm erg stinkt en naar mijn mening ook niet erg lekker is. Ik had deze vrucht al eerder geprobeerd, dus ik hoefde het niet wederom te proberen voor mijn gevoel.

Terug bij het hostel wilde een medewerker van het hostel ons naar een gratis feest toebrengen met zijn auto. Hier zou een ritueel plaats vinden. We besloten met een groep te gaan en wat we aantroffen was heel bijzonder.

Er stond een podium voor een grasveld. Een beetje aan de zijkant stond een kleine tent waar mensen allemaal gratis eten en drinken mochten pakken. Het bier werd ons zelfs toegereikt door lokale mensen die daar waren. Wij pakte en biertje uit de koelboxen aan de zijkant en gingen aan een tafel zitten. Op het podium waren allemaal bijzondere zangers aan de gang.  Gedurende de avond kregen we soms bier aangereikt van de lokale mensen, maar ook werd er steeds vaker bier door mensen van ons zelf gehaald.

Even later begonnen er in een gebouw achterin ook nog allemaal rituelen. Twee wezens zouden namelijk de lichamen over gaan nemen van twee voorbestemde mensen. Deze mensen kregen een witte en zwarte gewaad aan. Er werden allemaal vaste rituelen gedaan die ik bijzonder, maar ook ergens raar vond.

Gedurende de avond heb ik met een paar mensen nog goed kunnen opschieten, waaronder een Nederlandse meisje genaamd Anne.

Op het einde van de avond werd erin het midden een grote pop neergezet, daarom heen werd allemaal nep geld gelegd. De pop en de bergen met nep geld werden aangestoken, daarna gingen mensen allemaal in een soort polonaise achter elkaar rondom het vuur cirkelen. Uiteindelijk werden we hier in mee getrokken.

De combinatie van pop muziek, schaars geklede dames op het podium, gratis bier, gratis eten en dan dit ritueel was heel bijzonder en verwarrend.

S’avonds bracht de medewerker van het hostel ons weer terug naar het hostel. Hier had ik nog even met een paar mensen in de gezamenlijke ruimte gezeten, maar al gauw daarna ging ik douchen en slapen.