Dag 45-47 Pai deel 1

6 juli 2019 - Pai, Thailand

Dag 45

S ochtends vroeg heb ik mijn spullen gereduceerd van 55 Liter naar een 13 Liter daypack en een jute tas. (Ongeveer 22 liter samen).
Het plan is namelijk om van Chiang Mai naar Pai te rijden op de scooter, maar een grote backpack meenemen wilde ik niet.

S ochtends vroeg heb ik eerst Charleen naar het busstation gebracht waar we nog samen wat hadden gegeten. Om 10 uur s ochtends namen we dan echt afscheid. Iets wat toch onvoorkomelijk was. Ik ben daarna zo snel mogelijk mijn weg gaan vervolgen. Ik ben eerst naar een tankstation gegaan en daarna ben ik de hoofdweg opgegaan.
Aan de rand van de stad werd ik staande gehouden door de politie. Ik moest mijn internationale rijbewijs laten zien. Hierin stond dat ik bevoegd was te rijden voor scooter en auto.
De politie zei echter dat ik op een motor reed en ik daarom 1000B (€28,30) moest betalen. Ik was toch vrij zeker dat het een scooter was en legde hem dat uit. Hij begon een praatje over waar ik heen wilde en we kregen een vriendelijk gesprek. Later legde 3 andere agenten mij uit dat ik echt een motor reed. Volgens hun stond dat geschreven op de "motor" in Thai. Maar ja mijn Thai is nou eenmaal niet zo goed. Ik zocht snel het model scooter op dat ik reed en liet hem zien dat het een scooter was. De politie zakte naar een boete van 500B (€14,15). Ik accepteerde deze ondanks ik wist dat dit nergens op sloeg. Maarja ruzie met de politie...... dat wilde ik ook niet.

Ik mocht mijn weg vervolgen en heb 132km gereden over een weg door de bergen met 762 bochten. Halver wegen heb ik even een pauze gemaakt en ook vlak voor ik Pai bereikte zag ik foodstalls langs de weg. Bij deze foodstalls wilde ik stoppen en eten, maar ik zag ineens een bord met Pai Canyons 100m. Ik vroeg mij af of dit de beroemde canyons waren. En wat bleek ja dit was hem. Ik heb even genoten van het uitzicht en daarna heb ik nog noodlessoep gegeten bij de foodstalls.

Ik ben gaan verder rijden en heb een hostel gevonden met zwembad. Aangekomen zag ik mijn kamer. Een kleine kamer met 8 bedden geen slot op de toiletten. En 6 meiden en 1 jongen naast mij in de kamer. Het was een troep. Toch heb ik het hier een nacht volgehouden.

Direct hierna ben ik even gaan zwemmen en heb ik een groep meiden van 4 ontmoet. Ik ben samen met hun en een jongen die we later ophaalde naar de canyons geweest om de zonsondergang te bekeiken. Helaas door de pollution die heerst in Pai rond deze periode van het jaar nam het wat zicht weg. Desondanks was het heel mooi.

Hierna zijn we wat gaan eten. En ben ik terug gegaan naar het hostel voor wat alleen tijd.

Dag 46

S ochtends heb ik een ontbijt genomen en heb ik besloten dat ik een ander hostel wilde. De mensen zijn vriendelijk, het hostel is goedkoop en het heeft een zwembad. Toch waren er te veel nadelen voor mij.

Ik heb mezelf verplaats naar een ander hostel. Her was iets goedkoper maar geen zwembad.

Ik heb hier de hele dag gewerkt aan mijn verhalen voor op mijn travellogger. Rond een uur of 5 ben ik wat gaan eten waarna ik de zonsondergang ging bekijken bij de grote witte Buddha op de heuvel. Hetzelfde als bij de canyons nam de pollution veel zicht weg. Toch blijft de zondondergang mooi om te zien.

Eenmaal terug in het hostel ben ik met een britse jongen over walking street gelopen. Dit is een avondmarkt waar ik nog een tweede diner gescoord heb.

Gedurende de avond heb ik mijn travellogger bijgewerkt. En was er nog een Nederlandse vrouw langs gekomen die een relatie heeft met een Thai. Zei bracht puppies mee die ze die dag gekocht had.

S avonds vroeg ik een medewerker van het hostel of ze bier verkochten. In het hostel zelf deden ze dit niet, maar zelf wilde hij net maar de 7-eleven rijden voor een paar biertjes.

Toen hij terug was hebben we een paar biertjes gedronken en kwamen we aan de praat. Hij vertelde mij over dat hij soms persoonlijke kook cursussen gaf in het hostel. En dat je dan 1 gerecht kon kiezen en samen met hem van scratch klaar ging maken. Eerst ga je dan met hem naar de lokale markt en koop je zelf de ingrediënten. Daarna ga je alles zelf doen.
Dit leek mij wel leuk om te doen. Want in de kookklassen geven ze je de "paste" al voor gerechten als Pad Thaï en dat is iets wat ik nog steeds graag wilde leren.

S avonds heb ik nog een douche genomen em ben ik heerlijk gaan slapen.

Dag 47

S ochtends opgestaan en wat gerelaxed bij het ontbijt.
Tegen een uur of 12 toch maar besloten wat actie te ondernemen. Ik besloot om naar de bamboo bridge te gaan en naar de landsplit.

De rit naar de bamboobridge was toch even wat anders dan een normale weg. Bruggen van een paar gammele houten planken. Gigantische gaten in de weg of soms zelfs helemaal geen weg, maar gewoon wat grint.
Gedurende mijn reis heb ik nu al vele kilometers gemaakt op scooters, dus ik wist wel dat ik bekwaam genoeg was om dit te doen.

Aangekomen bij de bamboobridge zag ik een verdorde rijst vlakte. Momenteel zit ik aan het einde van het hitte seizoen. Dit betekend dat alles behoorlijk uitgedroogd is. Toch heb ik de hele brug afgelopen tot aan de tempel. Een wandeling van een kilometer. Op de heenweg kwam ik een brits koppel tegen waar ik een half uurtje mee heb staan praten, maarja hun waren al op de terug weg.

De wandeling was niet heel bijzonder op een paar mooie uitzichten na. De tempel aan het einde van de brug was wel heerlijk rustgevend. Het enige wat je hoorde was de natuur en een paar gouden belletjes die in de tempel hingen en door de wind rinkelde.

Op de terugweg kwam ik een meisje en 2 jongens tegen. Het meisje was Nederlands en aangezien ik nog maar 200 meter op de terug weg was en tijd genoeg had besloot ik even met haar mee te lopen. Ze was hier met een aantal vriendinnen en we wisselde nr uit om die avond wat met een groepje te gaan drinken.

Op de terugweg van de bamboobridge kwam ik langs landsplit. Hier heeft in 2011 een aardbeving plaats gevonden waardoor er nu een grote scheur in het boerenland van een Thaise boer is ontstaan. Je mag er gratis komen kijken, maar persoonlijk vond ik het niet heel bijzonder. Je hoefde geen entree te betalen maar er stond een donatie box. Ik doneerde 40B wat gelijk staat aan een goedkope maaltijd in een Thais restaurant. Ik kreeg van hem een glas rosette sap. Rosette is een zoete chilli. De sap smaakte heel bijzonder en ik kon het niet echt plaatsen. Ik ging even zitten en direct serveerde de boer allemaal hapjes van zijn boerderij. Nootjes, papaya, jam, banaan, soort zure bonen en bananen chips. En vooral die nootjes en de bananenchips deden het bij mij wel goed. Ik at een beetje en heb daarna nog een kleine donatie van 20B gedaan voor zijn gastvrijheid.

Eenmaal terug in het hostel heb ik snel gedouched en zijn we met 5 mensen naar de markt gegaan en hebben we alle ingredienten gekocht voor Pad Thai. Alles was op grote inkoop en de totaalprijs 220B (6 euro). De 4 mensen die sliepen in het hostel betaalde, dus dat was 55B per persoon. Een Pad Thai hier in Pai kost gemiddeld 40B, maar wij kregen nou unlimited Pad Thai aangezien we groot hadden ingekocht.
Terug in het hostel hebben we alles klaargemaakt en hebben we gegeten. Ik denk dat dit het meest grote diner is wat ik tot dusverre in Thailand heb gehad. En dat voor maar 55B (€1,50) en het werd je ook nog geleerd hoe je het moest maken.

Na het eten hebben we fles Sangsom (thaise rum) gehaald en met 5 man weggewerkt.
Ik had contact met het Nederlandse meisje en we besloten met 4 man naar een bar te gaan.
Pai staat bekend om zijn hippies en met deze bar en muziek was dat ook al gauw duidelijk. One Love van Bob Marley werd ook zeker gewaardeerd toen ik deze aanvroeg.

Na 1.5 uur hebben ze mij terug gebracht naar het hostel en gingen de 3 meiden waar ik mee samen was ook naar hun eigen hostel.

Eenmaal terug in hostel hadden de mensen een tweede fles Sangsom opgedronken en stonden ze op het punt uit te te gaan. Uiteraard kon ik niet achterblijven. Helaas viel de club tegen en was het erg rustig.
Ik ben alleen naar het hostel gelopen met wat eten en 2 uurtjes later dan dat we naar de club gingen lag ik toch in mijn bed.

1. Paulien Peeters:
    6 juli 2019
    We komen een keer pad Tai bij je eten Jelle.