Dag 71-72 De duizende tempels van Bagan

29 juli 2019 - Bagan, Myanmar

Dag 71
Ik werd wakker met het bessef dat we in Bagan waren. (3:30) Snel de spullen pakken en de bus uit. Zoals gewoonlijk staan er weer te veel taxi chauffeurs die jou voor een "aantrekkelijk prijsje" naar je hostel willen brengen.

We hadden voordat we de bus in gingen een meisje ontmoet en dit meisje had een taxi gevonden die om de entree gate van Bagan wilde rijden voor een kleine meerprijs. (Om het gebied van Bagan te mogen betreden moet je als toerist 25.000Ks betalen. (€15,-)

Het was midden in de nacht en ik vond het allemaal wel prima zolang ik maar verder kon slapen. Voor 10.000Ks (normaal 6.000 Ks) waren we in het hostel, maar bespaarde we ons in totaal 21.000Ks per persoon. (€12,60)

Bij het hostel aangekomen hebben een vroege check-in gedaan en konden we zelfs in een speciale kamer terrecht voor mensen die in de nacht aan kwamen. Daar heb ik heerlijk geslapen tot half 10 s ochtends. Ik heb daar samen met Iréne ontbijt genomen en zijn we een scooter gaan huren. Eenmaal na 5 minuutjes rondrijden splitsen we ons op. Ik besloot direct op avondtuur te gaan en gewoon random ergens heen te rijden.

In veel tempels bleken verkopers te zitten van tekeningen die ze hebben gemaakt en anzichtkaarten van Bagan. Ook veel kleine kinderen (5 jaar etc.) Probeerde ons al dingen te verkopen.

Na een aantal tempels te hebben gezien besloten Iréne en ik even te eten en daarna voor de grote tempels te gaan. Bij de grote tempels had je het Bagan entree ticket nodig die wij niet hebben gehaald. We besloten daarom terug te gaan naar het hostel en even te relaxen voor we de sunset tour gingen doen.

Om 17.30 reden we in een kleine stoet weg voor de sunset tour. We gingen naar een heuvel waar we de zonsondergang hebben gezien.
We zijn daarna naar een restaurant gegaan met een groep meiden en Jelle waarna nog 1 belgische jongen later joinde.

Na het eten zijn we terug gegaan en ben ik vroeg gaan slapen omdat ik ook de sunrise tour wilde doen.

Dag 72
S ochtends vroeg opgestaan en meteen aangesloten bij de sunrise tour. We hebben hier de zonsopkomst gekeken.

Daarna ben ik met een Nederlands meisje (Laure) en een Canadees meisje (Andrea) en een koppel direct na de zonsopkomst naar de twee grote tempels gegaan. Hier staat normaal beveiliging die je tickets controlleerd, maar vroeg in de ochtend zijn die er nog niet.

Na de 2 grote tempels zijn we terug gegaan naar het hostel en snel gaan eten.
Iréne had mij de avond ervoor gevraagd of ze mij wilde appen voor we naar het ontbijt gingen. Dit deed ik ook, maar ik kreeg helaas geen reactie.

Tijdens het ontbijt heb ik een route gemaakt en deze hebben wij (Laure, Andrea en ik) gevolgd. We hebben wat rond getoerd voor 3.5 uurtjes op onze elektrische scooters. Waarna we genoeg hadden gezien. We besloten te gaan voor een restaurantje, maar kwamen uit bij een tempel die ik het vetst vond, maar die we maar niet konden vinden en nu toch per ongeluk bij uit kwamen.

(Mensen vragen vaak of ik voorop wil rijden, omdat ik vaak de beste rijder ben en dat is altijd wel leuk om te horen. Zeker op dit terrein, namelijk de woestijn.

We zijn na deze tempel gaan eten en terug gereden aangezien het al 1 uur was. Bagan is een savanne/woestijn waar het rond 12 uur al ruim boven de 40 graden zit.

Terug in het hostel zijn ik en Laure gaan chillen bij het zwembad. Daarna ben ik een busticket gaan halen bij een busticket office. Ik had besloten naar Naypyitaw te gaan. De hoofdstad van Myanmar. Deze stad was heel lang een twijfel, aangezien er niet heel veel te doen is. Maar omdat juist bijna niemand gaat leek mij dit heel speciaal.

Na het halen van mijn busticket gingen we direct door naar een zelf georganiseerde sunset tour die ik voor grotendeel leiden.
Bij deze tempel stond een vrouw die zei dat we deze tempel mochten beklimmen. Dit is iets wat nergens meer in Bagan was. Maar bij deze tempel waren de trappen ook die afgesloten.
We zijn met een groepje de sunset gaan kijken waarna ik, Laure en Andréa terug gingen.

We hebben gegeten in het hostel en ik heb mijn tas gepakt. Ik heb afscheid genomen van Laure en Andréa en ben vroeg gaan slapen.
Ik moest immers om 4.45 opstaan.