Dag 80 De tempels van Ayutthaya

6 augustus 2019 - Ayutthaya, Thailand

Dag 80

S ochtends vroeg om 6.00 chaggerijnig en slecht geslapen opgestaan nadat wat irritanten Britten besloten midden in de nacht een gesprek hardop te gaan voeren in de slaapzaal.
Ook na wat tegen ze gezegd te hebben over dat ze stil moesten zijn besloten ze 5 minuten te fluisteren waarna ze weer door gingen met hard praten

Ook in de ochtend was 1 Brit aanwezig door zijn wekker vanaf 5 uur al om de 5 minuten te snoozen.

Nadat ik was opgestaan heb ik mij snel gedouched en heb ik uitgecheckt. Daarna ben ik snel ontbijt (tosti) en een snack (chips en sinaasappelsap)gaan halen bij de 7-eleven.

Ik heb een Grab besteld, maar de eerste chauffeur reed compleet na de verkeerde locatie, dus deze moest ik cancelen als ik de trein wilde halen. De tweede Grab was ook een beetje de weg kwijt, maar kwam uiteindelijk wel.

In de wachttijd voor de Grab boden veel taxi chauffeurs mij een rit aan. Ze begonnen op 300B (€8,57) en gingen uiteindelijk naar 200B (€5,71). Nog steeds het dubbelen van wat het behoord te zijn. Ik heb namelijk 100B  (€2,86) betaald.

Bij het treinstation heb ik een treinticket gekocht voor 20B (56 cent).

In de trein wist ik niet welke stoel ik moest hebben aangezien er geen stoel nummer aanwezig was op mijn ticket. Ik ben maar ergens gaan zitten en ik heb geen problemen gehad toen de conducteur kwam of dat iemand klaagde dat het zijn stoel was.

Aangekomen in Ayutthaya ben ik langs alle taxichauffeurs naar een hostel gelopen waarvan ik hoorde dat die redelijk goed was. Ik heb daar rondgekeken en vond het eigelijk maar niks. Ik heb om de wifi code gevraagd aangezien ik geen MB's meer had in Thailand. Ik heb toen snel een kamer gevonden in een fatsoenlijk uitziend hostel en deze heb ik snel geboekt, omdat deze bijna vol zat. Ik beloofde terug te komen naar dit hostel waar ik de wifi mocht gebruiken om bij hun een scooter te huren.

Ik wilde eerst naar het hostel lopen totdat een TukTuk chauffeur naar mij toe kwam. Hij bood me de rit naar het hostel aan voor 200B.
Ik weigerde en uiteindelijk kwam hij op 100B uit. Ook dit was niet een acceptabel bod.
De tweede chauffeur begon op 100B en ik zei dat zijn collega daarnet 80B bood. Uiteindelijk kwamen we op 70B (€2,-) uit.

Aangekomen in het hostel heb ik mij ingecheckt en ben ik even een powernap gaan doen.

Ik ben vervolgens een fiets gaan huren voor 50B (€1,56) wat 150B (€4,68) goedkoper is dan de scooter die ik zou huren.

Ik heb snel de receptie gevraagd waar de beste tempels waren en ik ben gaan fietsen.
De 1e fiets had meteen een lekke band.
Met fiets nr 2 ben ik eerst naar een restaurant gefietst voor een lunch en heb ik daarna diverse tempels bezocht en heb ik een aangenamen dag gehad. Door middel van een combi ticket voor 220B in plaats van 6 tempels voor 50B per stuk heb ik voor mijzelf een route bedacht.

Ik heb in de middag in 4 uur tijd 6 tempels bezocht waarna ik toch even terug fietste om af te koelen en voor de zekerheid mijn powerbank op te halen, voordat mijn telefoon uit zou vallen. (Een telefoon met internet is vaak een handige tool. Zo kan je contact hebben met je hostel, een Grab boeken, of opzoeken welke tempel een bezoek het meeste waard is.)

In 1 van de tempels was een groep Thaise jongens en meiden van naar schatting 16-18 jaar. De meiden wilde samen op de foto en 1 meisje van de groep nam de foto. Ze keken allemaal zo serieus dus ik ging voor de grap met een grote glimlach en mijn duimen omhoog achter het meisje staan dat de foto nam en iedereen begon keihard te lachen. De tweede keer had het meisje het wel door. 1 iemand van de meiden vroeg zelfs of ik met ze op de foto wilde, maar die sloeg ik af.

Iets later vroeg 1 iemand in het Engels wat mijn naam is en waar ik vandaan kom. (Dit zijn basis dingen die ze overal in Azië gebruiken om contact te maken met de tourist. Wanneer volwassenen dit doen volgt het vaak met iets kopen of wil je een ticket boeken).
Ik antwoorde waar ik vandaag kwam en hoe oud ik was en ik probeerde het zelfde terug te vragen. Helaas hield hun Engels na het zeggen van hun naam ermee op.

Tegen een uur of 5 fietste ik naar de laatste tempel. Toen ik daar aankwam was de groep jongens en meiden van die middag daar ook. En ineens begonnen ongeveer 5 meiden giechelend hallo te roepen naar mij en gelijk zag ik ook een paar handen zwaaien.
Even terug hallo roepen en daarna gingen ze naar de bussen.

Bij deze tempel heb ik het heerlijk rustig aan gedaan terwijl er een storm opkwam.
Ik wilde graag blijven tot de sunset, maar dat ging er niet van komen vreesde ik.
Ik besloot daarom terug te gaan.
Op de heenweg zag ik diverse noodle soep standjes naast de weg. Ik bedacht dan ook daar snel een soep take-away te doen.
De laatste 200m fietsen van de lange tocht begon de storm los te breken. Een verfrissende regen maakt mij redelijk nat.
Gelukkig door wat sneller te fietsen was ik aangenaam nat in het hostel en heb ik heerlijk gegeten.

Ik heb daarna wat plannen opgedaan voor de volgende dag, gedouched en gechilled en ben uiteindelijk gaan slapen.