Dag 98 Don Det 4000Islands

6 september 2019 - Don Det, Laos

Dag 98

S ochtends vroeg opgestaan. Niet wetend of mijn bus echt zal komen.
Ik kreeg uiteindelijk een ticket voor 80.000KIP (€8,-) veel geld, maar aangezien ik als enige tourist in dit dorp was en ik alleen een TukTuk en boot moest nemen begreep ik de prijs wel.

Een TukTuk haalde me op en bracht me naar een plek aan de Mekong rivier.
Hier werd ik met een klein bootje meegenomen naar de plek waar de bus mij de dag ervoor had afgezet.
Ik begreep het concept al. Ik moest mee met de bus die van Pakse naar Don Det ging, want deze kwam ook langs Champassak.
Na een uurtje wachten was de minivan er.
Ik stapte in en een aantal uur later was ik bij het water in Don Det.

Don Det is één van de hoofdeilanden in de 4000 islands. Zoals de naam zegt zijn er 4000 eilandjes hier gevestigd in de Mekong rivier.

We namen met iedereen uit de bus de boot naar het eiland Don Det.
Daar aangekomen liep ik direct naar mijn guesthouse. Voor 80.000KIP (€8,-)kreeg ik een privé bungalow met een hangmatje voor de deur.

Ik ben even rustig gaan chillen. Daarna heb ik mijn was laten doen en ben ik wat gaan eten.

Ik besloot toch nog even in actie te komen en besloot een fietsje te huren en op pad te gaan.
Don Det staat bekend om zijn watervallen en het lamballen.
Nou is Lamballen niet voor mij weggelegd, want ik verveel me nogal snel.

Ik fietste richting de brug die mij naar het eiland Don Khon bracht. Ik zag op Maps.me (een offline google maps app) dat er wat watervallen waren.

De eerste watervallen waren verstopt tussen de bosjes en waren mooi, maar niet zo geweldig als ik had gehoopt.

De bosjes uitkomend met mijn fiets vroeg een man mij of ik dolfijnen wilde spotten. Ik wist dat hier zeldzame zoetwaterdolfijnen leefde die bijna zijn uitgestorven, dus dit leek mij wel een kans.

Ik kwam bij zijn haventje en hij vroeg 70.000KIP (€7,-) ik zei dat ik alleen 50.000KIP (€5,-) had. Uiteindelijk kreeg ik de prijs naar 50.000, maar vroeg ik krijg ik dan ook 100% zeker dolfijnen te zien, want dat beloofde hij als ik 70.000KIP zou betalen, anders kreeg ik mijn geld terug. Hij zei dat 50.000KIP niet genoeg was om 100% te garanderen voor dolfijnen.
Ik proefde hier een beetje oplichterij. Natuurlijk probeert hij mij na de dolfijnen te brengen, maar ik merkte ook dat hij er alles aan zou doen om mij te laten betalen en ik had geen zin om dadelijk een dikke vis aangewezen te krijgen als dolfijn en ik nog moet betalen voor niets.
Ik pakte mijn fiets en ging weg. Misschien is het ook maar beter dit zeldzame dier met rust te laten.

Na een paar honder meter zag ik heel groot watervallen aangegeven. Ik ging erheen en er bleek een heel park omheen gemaakt te zijn.
Naast de waterval zelf kon je hier ook ziplinen en naar een strandje.

Ik twijfelde en zocht de watervallen snel op op google. Google beloofde me veel goeds, dus ik betaalde de 35.000KIP (€3,50).

Toen ik de waterval zag werd ik meteen enthousiast.
Krachtig knalde al het water door elkaar naar beneden. Meerdere grote en heel veel kleinere watervallen vormde samen één groot geheel.
Het was daadwerkelijk een kunstwerk van de natuur.
Ik heb bij deze groot uitgestrekte waterval over misschien wel 100 meter een ander half uur staan genieten en fotos staan maken.

Terug op de fiets wilde ik snel nog een andere waterval zien.
Ik ging op de fiets erheen en ging het terrein op. Niemand vroeg om een ticket, dus het zal wel goed zijn.
1 krachtige waterval had een hangbrug. Hij voelde en zag er niet super stevig uit, maar ik weet zeker dat er al zwaardere mensen overheen hadden gelopen.

3 watervallen samen vormde weer een kunstwerk van de natuur. Het was niet zo mooi als de watervallen in het park hiervoor, maar het was geweldig om te zien.

Terug in de bungalow heb ik lekker mijn ontspannen kleding aangetrokken en heb ik gechild in mijn hangmat gedurende de sunset.

Een kleine poes kon mij niet met rust laten, volgde mij de hele tijd en zetten zijn nagels onder de hangmat in mijn onderrug. Een zeer onaangenaam gevoel.
Toen ik de bezem pakte rende de poes direct weg samen met een andere poes die er net aankwam lopen. Blijkbaar hebben ze hier een verleden met bezems.

Later heb ik nog gegeten in het restaurant bij het guesthouse en heb ik afgesproken met de hostel eigenaar dat ik het busticket naar Phnom Penh de volgende ochtend bij hem kocht, hij zei dat de was om 7 AM klaar zou zijn en ik ook om 7 AM kon ontbijten.

Ik ben daarna nog even gaan chillen en slapen.