Dag 76 De rollercoaster trein

2 augustus 2019 - Mandalay, Myanmar

Dag 76
S ochtends vroeg opgestaan en gaan ontbijten.
2 meiden vertelde mij de avond ervoor dat ze vroeg een trekking gingen doen, dus we zouden met zijn 3e om 7 uur ontbijten.

Tijdens het ontbijt begonnen ze te praten dat ze geen zin hadden in de trekking en dat ze liever met mij mee gingen in de trein naar Mandalay.
Ze hebben vervolgens de trein gecanceled en zijn met mij meegelopen naar het station.

Op het station ontmoette we veel westerse mensen. (Stuk of 10). Ook veel die de avond ervoor op de sunset hill waren.

Om kwart voor 9 wilde we de kaartjes kopen, maar we moesten nog even wachten.
Ik was als eerste in de rij en eindelijk mochten we kaartjes kopen. Hij vroeg om ons paspoort en die zat in mijn rugzak buiten. Snel gepakt en laten zien, maar in de tussentijd was een Nederlands meisje die als laatste van iedereen aankwam voorgedrongen op iedereen.
Ik wilde graag aan de rechterkant bij het raam zitten, zodat je het beste uitzicht had bij de beroemde brug (volgens verschillende blogs).

Het meisje claimde dat ticket en ik kwam naast haar te zitten (niet bij het raam).
(Het ticket voor 7 uur met de trein was 2750Ks (€1,62) in de upper class.)
In de trein was ik sneller dan het Nederlandse meisje en ben ik heel asociaal bij het raam gaan zitten. Want ja, als zij kan voordingen, dan kan ik dat ook.

Uiteindelijk hebben we dit creatief opgelost door de stoelen plat te gooien, zodat bij het viaduct we beide bij aan het raam konden zitten.

De treinrit staat bekend als de rollercoaster ride. En dit was ook meer dan waar. De helft van de tijd had ik het gevoel dat we van het spoor af zouden raken.

Aangekomen bij de beroemde treinbrug gingen we allemaal lekker bij het raam hangen en fotos maken. 102 meter hoog is deze brug en de Myanmar mensen claimen daarmee de hoogste treinbrug ter wereld te hebben.

Ik had een treinkaartje gekocht naar Pyin Oo Lwin. Dit is een redelijke groot plaatsje na de treinbrug. Vanuit hier zou ik met 2 mensen een taxi pakken naar Mandalay. Dit is namelijk maar een uur en de trein zou over dat stukje nog eens 4 uur moeten doen.

We hadden een TukTuk taxi die zei dat die ons naar Mandalay zou brengen voor 4000Ks terwijl andere taxi chauffeurs ons veel meer geld vroegen.
Op het moment van vertrekken werden diverse taxichauffeurs boos op die van ons. Waarschijnlijk een samenwerking om te prijzen op de drijven waar onze taxi chauffeur zich even niet aan hielt. (Wat maakt ons het uit. Wij kunnen nu goedkoper).
Na een kwartiertje rijden zei hij "we zijn er" en we waren bij een busstation die tickets had naar Yangon. Ik vermoedde dat de ruzie met de andere taxi chauffeurs hem toch weer in het samenwerkingverband had gebracht. We moesten vanaf hier een andere taxi boeken die ook via hem ging. Hiervoor moesten we nog eens 5000Ks meer per persoon betalen.

Aangekomen in Mandalay moest ik de laatste meters lopen en kwam ik aan bij mijn hostel.
Ik heb mijn ikgecheckt en meteen naar het dakterras gegaan waar ik even wat mensen heb leren kennen en waar ik heerlijk een pizza naar binnen had gewerkt.

Ik kwam erachter dat ik voor de aankomende 2 dagen nog 27.000Ks had. De pizza was 8500Ks dus er bleef daarna nog maar 18.500Ks over. Ik besloot maar om te gaan leven op een kleiner budget.

Ik ben vlak na het eten even wat mensen gaan zoeken om de volgende dag mee op excursie te gaan, maar helaas kon ik die geen vinden.

Ik ben daarna heerlijk gaan slapen.