Dag 14 Khao Sok

19 april 2019 - Khao Sok National Park, Thailand

Dag 14
 S ochtends vroeg zijn we opgestaan. Peter ging meteen voor een ontbijt aangezien hij om 8 uur werd opgehaald door de taxivan. Om 8 uur hebben Charleen en ik, Peter uitgezwaaid en zijn we gaan ontbijten. Mijn maatje van de 1e dag is helaas verder gegaan, maarja dat is reizen.

Charleen en ik gingen ons voorbereiden en ontbijten. Na het ontbijt zijn we oogehaald door een vantaxi en een guide. Hij bracht ons naar de haven rond het meer van Khao Sok.
Khao Sok heeft de oudste jungle van de wereld (maar liefst 160miljoen jaar oud). Ook claimen ze een van de weinig niet aangetaste jungles van de wereld te zijn. Er leven geen krokodillen of tijgers, maar wel genoeg slangen, apen, olifanten, tarantula's, schorpioenen en andere dieren.

Aangekomen bij de haven van Khao Sok hebben we een longtail boat genomen. Eerst gingen gingen we naar een grot toe. Deze grot was mooi, maar niet meer dan dat.
Vervolgens gingen we naar onze bungalows op het water. De bungalows zijn primitief, hebben geen stroom en zijn daarnaast ook erg krap. Eigelijk paste er net 2 matrassen in.

Na een goed verzorgde lunch met rijst en currys gingen we naar de onder water cave toe. Het koste ons een bootritje van een kwartier en een hike van 45 minuten om er te komen, maar de cave was het meer dan waard. Aangezien het dreigde te gaan regenen, had de guide besloten tegen de richting van de grot in te gaan. Hierdoor ging je van het laagste punt naar het hoogste punt, waardoor je niet in gevaar kwam met het water in de grot.
Met een groep van 14 man gingen we de grot in en moesten soms stukken zwemmen, omdat het water te diep was.
We zagen schorpioenen, heel veel grote spinnen, honderde vleermuizen en wat reptielen. De trekking door de grot duurde 1 uur en was 3km lang.

Na de trekking door de water cave moesten we verder gaan. De terug weg liep rondom de grot, dus dat was een flinke wandeling. Gedurende dit stuk liet de guide een tarantula zien. Deze was verstopt in zijn hol. Op het moment dat de guide met een bepaald soort gras op de ingang van de grot tikte kwam de tarantula naar buiten in aanvalspositie en viel de grasspriet aan.
Eenmaal terug aangekomen bij de drijvende bungalows hebben we avond eten gekregen. Een gigantische gefrituurde vis werd ons geserveerd. Een uniek gezicht. Zeker aangezien de vis ook terug keek.

Na het eten hebben we een rondvaart gedaan met de boot in de hoop wat dieren te spotten, helaas op 2 vogels na en een paar veel voorkomende maki's hebben we niets speciaals gezien.

In de avond hebben we ons opgefrist doormiddel van een sprong in het meer. Het water was ongeveer 30 graden, dus het voelde als een warm bad. Daarna hebben we een biertje gepakt en zijn we vroeg naar bed gegaan.

1. Ali:
    19 april 2019