Dag 50-52 Sukothai

9 juli 2019 - Sukhothai, Thailand

Dag 50

S ochtends vroeg snel ontbijt genomen waarna ik direct met een Grab (uber) naar busterminal 2 ging. Eenmaal aangekomen heb ik direct een bus ticket naar Sukothai voor 225 Gekocht. (6 uur durende busrit voor €6,40)

In deze busritten probeer ik altijd niet veel te drinken ondanks het er erg warm is. Je hebt water nodig, maar drink niet te veel. Wat ik meestal doe is gezouten noten eten. Deze houden het vocht meer vast.

Eenmaal aangekomen kreeg ik een privé kamer in het hostel in plaats van een bed in een dorm. Dit kreeg ik omdat de eiegnaar de airco in de dorm niet wilde gebruiken om kosten te besparen. Na het inchecken ben ik snel gaan eten en gaan wandelen naar een mooie plek om de zonsondergang te kijken.
Terug in het hostel heb ik een aantal mensen leren kennen. We zijn een beetje gaan hangen en hebben eten en wat drankjes gescoord bij de 7-eleven die we vervolgens in het hostel opaten en dronken.
We waren een mix van unieke mensen uit diverse landen (Nederland, Frankrijk, Zwitserland en Oekraïne).
Ondanks dat dit meer unieke mensen waren dan normaal had ik wel een hele leuke avond.

S avonds heb ik nog een douche genomen en ben ik gaan slapen.

Dag 51

S ochtends ben ik vroeg opgestaan en heb ik om 7.30 ontbijt genomen. Ik ben daarna zo snel mogelijk met de fiets naar één van de tempel complexen gegaan, waar ik zo langs de balie door kon fietsen omdat niemand daar was. Ik kwam vervolgens langs een aantal werkers die met 43 graden gewoon een stoep aan het leggen waren.

Eenmaal bij het eerste complex aangekomen heb ik rondgekeken. Je kon duidelijk zien dat het een oudere tempel was, maar ik denk dat de fotos meer zeggen dan een verhaal hierover. Ik ben daarna verder gefietst en ben naar een reusachtige buddha gegaan. Hiervoor moest ik 100B betalen omgerekend €2,83.
Bij deze 100B was ook entree voor de eerste tempel ingenomen.
Bij de reusachtige Buddha heb ik een spaans meisje leren kennen. Ik ben met haar naar het andere tempel complex geweest op de fiets waarna we na een flinke fietstocht opzoek gingen naar water, want met 43 graden en dan fietsen zonder schaduw en soms een bergje beklimmen krijg je behoorlijk dorst.

Na een aantal flessen water te hebben ingeslagen. Zijn we verder gegaan naar andere tempels. Uiteindelijk ben ik te fiets teruggekomen bij het hostel waar een italiaans meisje incheckte op het punt dat ik een vraag had over het centrale tempel complex, mijn vraag was namelijk of na 18.00 de entree gratis was, want dit had ik namelijk gehoord. Het antwoord van de receptioniste, was ja. Het Italiaanse meisje hoorde mijn vraag en ik vroeg of ze mee wilde.
Op de fiets zijn we met zijn tweëen naar het mooiste tempel complex tot nu toe geweest.
Eenmaal terug heb ik snel nog wat gegeten en heb ik daarna een busticket gekocht terug naar Chiang Mai. Later die avond heb ik nog een beetje met het Italiaanse meisje en kort met 2 andere hostelgenootjes gechilled, maar ik besloot vroeg een douche te nemen en te gaan slapen.

Dag 52

S ochtends vroeg heb ik mijn spullen gepakt, ontbijtgenomen en uitgechecked. Ik ben daarna naar het ticketbureau gegaan en kreeg te horen dat de bus 30 minuten vertraging had, terwijl ik de enige passagier was.

Ik was aan het wachten en zag naast mij een man, moeilijk zittend en moeilijk drinkend uit een flesje water met een rietje drinken. Even later probeerde hij te gaan liggen op de houten bank. De man die mij de tickets had verkocht (vermoedelijk zijn vader) legde een kussen onder zijn hoofd. 20 minuten later kwam de "vader" terug met rijst, curry bouillon en 2/3 blokjes kip. Hij zette dit op tafel voor zijn "zoon" en mixte alles door elkaar. Hierbij maakte hij de kipblokjes ook een stuk kleiner.
De zoon wilde eten, maar kreeg bij een van zijn eerste happen de kip niet door zijn mond, waardoor hij deze van zijn lepel stootte en de kip op de grond viel.
Op dat moment zag ik de "zoon" kijken naar het beetje kip. Veel had die niet als smaakmaker en je zag de teleurstelling. Hij was niet kapabel om de kip zelf op te kunnen rapen.
Ik bessefte op dit moment heel goed dat wij in Nederland een luxe leven hebben en veel te  klagen over dingen waarover je niet kan klagen. Ik bessefte me toen heel goed dat zo'n vertraging van de bus vervelend is, maar het zijn geen problemen. Zeker niet als je het vergelijkt met zo'n (ik denk 30 jarige man) die amper zelf kan eten. Iemand die overal rijst en kip achter laat als die aan het eten is.

Nog voor de bus er was zag ik een ongeluk in de straat met een scooter. Mensen rijden hier roekeloos met hun scooters en deze dingen zijn de gevolgen.

De bus arriveerde en ik kon met de bus mee.
Eenmaal aangekomen in Chiang Mai op busterminal 2 was ik de enige toerist die uitstapte. Alle taxi chauffeurs zagen mij dus ook als een makkelijk target. Ze wisten natuurlijk niet dat ik al een paar weken in Chiang Mai had doorgebracht en dat ik wist wat de beste manieren waren om bij mijn hostel te komen.

Na wat gegeten te hebben vergeleek ik TukTuks, Songtaews en Grab met elkaar en weer was Grab het voordeligst. Aangekomen in mijn hostel kwam ik een jongen tegen die ik kende van Paï. Deze jongen heet Jonathan en ik heb met hem even bijgepraat.
Daarna ben ik wat gaan relaxen bij het zwembad. In de avond wilde ik eten gaan halen en ben ik op het moment dat ik wilde gaan twee Duitse meiden tegen het lijf gelopen,  Jana en Madlin.
Ik heb even met ze gepraat en we besloten met zijn driën wat te gaan eten en daarna uit te gaan naar een club. De club heette "Zoe in Yellow".
We hadden een Grab genomen naar het uitgaansgebied, maar het eten was daar erg prijzig. We zijn daarom wat rond gaan lopen en zijn ergens anders gaan eten.
Eenmaal terug hebben we een gezellig avondje gehad met wat biertjes bij "Zoe in Yellow".

Aan het einde van de avond hadden we een Grab geboekt die ons thuis zou brengen. Helaas kwam er iets tussen. Een Thaise man greep Jana bij de schouder en zei "please, help me!" Jana schrok en riep meteen dat hij van haar af moest blijven uit eerste reactie. De man trok zijn hand terug en toen zagen we dat zijn hand, waarmee hij Jana's schouder pakte vol met bloed zat. Letterlijk de hele hand van pols tot iedere vingertop zat vol met bloed. Ook zijn onderarm zat helemaal vol.

Wij schrokken en de man werd daarna vocaal agressief. We liepen weg terwijl de man ons 10 meter achtervolgde. Daarna liet hij ons met rust.
Volgens ons had de man iets gebruikt aangezien deze ook heel wazig uit zijn ogen keek.
Jana's schouder zat vol bloed van deze man.
We boekte snel een tweede Grab en zijn daarna naar huis gegaan. We hebben hier nog nagepraat, maar zijn daarna gaan slapen.

Eenmaal terug viel me op dat er niemand in de kamer was. En dat ik helemaal alleen was. Misschien vroegtijdig uitgecheckt dacht ik.

Ik ben terug direct gaan slapen.