Dag 91-93 Vientiane

18 augustus 2019 - Vientiane, Laos

Dag 91

S ochtends opgestaan en ontbeten. Daarna tas ingepakt en wachten op de bus.

Toen ik op werd gehaald bleek een jongen die ik in het hostel al een paar dagen kende ook dezelfde bus te hebben.
We gingen samen in een soort minivan/TukTuk naar de grote bus toe.

In de grote bus was het maar half vol dus ik claimde 2 stoelen voor mezelf. Dit was misschien wel de meest luxe bus waar ik ooit in had gezeten en dat voor 60.000KIP (€6,-) voor een 4 urige busreis.

Aangekomen in Vientiane regende het enorm hard.
Ik en de jongen van mijn vorige hostel rende snel met onze bagage een restaurantje in en aten daar wat. Halverwege mijn eten stond hij op, betaalde zijn deel, zei doei en liep weg.

Ik ging maar opzoek naar mijn hostel.
Een net hostel met wat meer comfort en luxe. Even relaxen was ik wel aan toe.

Desondanks wilde ik wel een paar dingen zien. Wat Sissaket was een tempel vlakbij en voor 10.000KIP (€1,-) mocht ik naar binnen. Helaas was het niet de euro waard om naar binnen te gaan. Een eenvoudige tempel met een aantal gouden buddhas. Dit is iets wat je overal wel ziet. Daarnaast waren veel muurschilderingen nog vrij recent gemaakt, dus dat was ook een kleine tegenvaller.

Onderweg naar Pha That Luang kwam ik bij een soort Arc de Triomph terrecht. Een grote robuuste arc met een tuin en wat fonteinen.
Laos was vroeger namelijk een kolonie van Frankrijk en dit zie je nog veel terug. Straatnamen zijn Frans, ze eten baguettes en sommige bouwwerken zijn volgens de Franse Architectuur gebouwd.
De Arc was een aangenamen en onverwachte verrassing.

Verder lopend naar Pha That Luang kwam ik 3 mensen tegen. Emilio (Italiaans), Tony (Canadees) en Melitta (Hongaars) na een kort praatje wisselde we nummers en instagram uit en gaven mij het advies voor een snellere route naar Pha That Luang.

Pha That Luang is een goud bouwwerk. Toen ik er aan kwam was het gesloten, maar ik kon al het mooie over de muur heen ook zien.

Ik ben vervolgens terug gelopen en zag op een grote asfaltplek mensen sporten. Op de heenweg zag ik alleen een soort voetbalteam spelen, maar nu zag ik ook mensen een soort zumba doen en hardlopen

Vervolgens kwam ik markt tegen en ik hoopte daar even een snack te kunnen scoren. Ondanks het eten in Azië meestal geweldig is, zie je vaak op deze marktjes toch voor 70% minder smakelijke dingen.

Uiteindelijk kocht ik voor 5000KIP (€0,50) een zakje aardappel tempura die erg lekker waren.

Terug naar het hostel kwam ik de 3 mensen weer tegen en liep met hun een stukje mee naar een tempel die ze nog wilde zien.

Zij wilde daarna nog naar Wat Sissaket gaan waar ik die middag was, maar deze was nu ook gesloten. (Het was immers al donker)

Terwijl we naar een restaurant zochten zag ik 1 Italiaans meisje en 1 Frans meisje van mijn vorige hostel (van deze morgen) op een terrasje zitten. Ik heb hun even op de Frans/Italiaanse (met een omhelzing en een kus op de wang) manier gedag gezegd en ben verder gelopen naar het restaurant waar we na veel twijfelen terecht kwamen.
Ik heb hier weer even was westers gegeten (pizza) en ben daarna terug gelopen naar mijn hostel voor een welverdiende nachtrust.

Dag 92

S ochtends vroeg opgestaan ontbeten en een nacht bijgeboekt. Snel naar het hostel van de 3 vrienden van de dag ervoor gelopen en daar hebben we een TukTuk gepakt die ons naar het busstation bracht. In het busstation hebben we de bus gepakt naar het Buddha park voor 15.000KIP (€1,50)

Aangekomen het buddha park zagen we heel veel verschillende buddha's. Meestal zit buddha te mediteren, ligt hij op zijn zij of staat buddha heel statisch. Daar in tegen zag je hem hier een koe rijden, afgebeeld met 6 armen en nog veel meer.

Het buddha park telde maar liefst 200 beelden.

De terug weg deden we hetzelfde alleen namen we natuurlijk eerst de bus en dan de TukTuk.

Terug in het hostel heb ik een middagje gerelaxed. Daarna ben ik met Emillio naar de boulevard gelopen en een beetje gehangen. We zijn uiteindelijk in een restaurant terecht gekomen, omdat ik veel honger had. Ik bestelde een Pad Thai, maar deze smaakte op bepaalde vlakken wel raar.

Terug in het hostel heb ik gechilled en viel de Pad Thai niet goed.
Na een douche ben ik gaan proberen te gaan slapen, maar helaas werd ik tot 2x toe wakker omdat ik moest overgeven. Ik denk dat de eerste voedselvergiftiging een feit was.

Dag 93

S ochtends brak opgestaan en mijn hele lichaam was uitgeput. Toch weten te ontbijten en mijn tas ingepakt. Daarna een paar uurtjes gechilled en mijn laatste vliegtickets geboekt, waaronder het vliegticket naar huis op donderdag 29 augustus.

Om 12.00 gaf ik zoals afgesproken aan dat ik een TukTuk wilde bestellen om 13.00.
De TukTuk was veel te vroeg, maar met toeval kwam ik een Engels meisje tegen die haar vriend ging ophalen van het vliegveld. We deelde dus mijn TukTuk en dat scheelde mij een euro. (Alle beetjes helpen)

Ik was te vroeg op het vliegveld en moest even wachten voor het inchecken. Daarna ingecheckt en door de security gelopen.

Achter de security was maar 1 winkeltje en ik had eten nodig.
In de eerste instantie kocht ik pringles en water. Ik had namelijk wat meer zouten nodig vanwege afgelopen nacht, ondanks ik helemaal geen zin in pringles had. (Ik heb deze ook voor later bewaard)

5 minuten later kwam ik terug en bestelde nog een noodlessoepje om de echte trek te stillen.

Na een paar uurtjes wachten en meer dan een uur vertraging vlogen we uiteindelijk met een half volle proppelor vliegtuig naar Pakse.

Aangekomen vroeg ik om een taxi aan de taxi bali. Ze zeiden dat een gedeelde taxi 40.000KIP (€4,-) per persoon is aangezien een andere jongen naar het zelfde hostel wilde gaan en we de taxi dus konde delen.

Ik vond het te duur en liep door. Een TukTuk chauffeur bood mij een rit aan alleen voor 50.000. Ik zei dat de taxi bali 40.000 was, dus hij zakte al na 30.000. Voor 30.000KIP (€3,-) kwam ik aan in mijn hostel. Ik heb hier ingecheckt, research gedaan naar wat te doen (namelijk de bolaven loop), gegeten en biljart gespeeld.

Later die avond kwam ik een Nederlands koppel (Bastiaan en Iris) tegen en ik vroeg naar hun plannen. Ze gingen ook de bolaven loop doen, dus ik vroeg of ze het goed vonden dat ik mee ging. Ze vonden het goed en daar was ik heel blij mee aangezien de bolaven loop niet de meest veilige route is vanwege diefstal en geweld.

Na wat plannen te hebben gemaakt ben ik gaan douchen en slapen.

1. Paulien Peeters:
    21 augustus 2019
    Hoi Jelle, je terugreis geboekt lees ik. Ben benieuwd naar je live verslag.