Dag 97 Champassak en de Vatphou tempel

4 september 2019 - Champassak, Laos

Dag 97

S ochtends vroeg opgestaan en me klaar gemaakt. Daarna snel uitgecheckt.
Ik ben met de Nederlandse meiden snel bij een Frans restaurant ontbijt take away gaan halen.

Snel terug naar het hostel met ons ontbijt en meteen in de bus gesprongen.

In de bus heb ik mijn ontbijt opgegeten (echt Frans brood met mozarella omelet) iets waar ik toch wel heel van blij werd na zoveel maanden Aziatische ontbijtjes.

Aangekomen bij de Mekong rivier stapte ik als enige uit. Ik sta er dus alleen voor.
Een zelfgemaakt pondje van 2 oude houten boodjes die met elkaar verbonden zijn door 1 houten pallet.  En een klein motortje achterop brachten me naar de andere kant van deze grote rivier. Dit pondje was ook inbegrepen bij het busticket.

Aan de andere kant aangekomen was de "busrit" officieel voorbij.

Ik kwam hier al gelijk een man tegen met een TukTuk. Deze bracht mij voor 10.000KIP (€1,-) de laatste 3.5km naar mijn hostel.
Daar aangekomen vroeg die gelijk of ik interessen had in Vatphou. Dit is het tempelcomplex vlakbij en dat was ook de enige reden waarom ik hier was.

Ik checkte snel in en kreeg een eigen kamer met een badkamer en een tweepersoonsbed.
Even weer wat rust en tijd voor mezelf.

Toen ik naar buiten kwam heb ik onderhandeld over de TukTuk prijs heen en terug naar Vatphou. Hij begon op 100.000KIP (€10,-) uiteindelijk kwamen we uit op 80.000KIP (€8,-).

Hij bracht me naar het tempelcomplex en daar moest ik nog eens 50.000KIP (€5,-) betalen voor entree.
Ik werd hier met een grote soort van elektrische golfkart naar het complex gebracht.

Het complex was adembenemd. De natuur was mooi groen en alles zag er authentiek uit. Dankzij de vele wolken die erg laag hingen zag alles er heel mysterieus uit.

Terug in het hostel heb ik een middagje gechilt en alles netjes op orde gebracht voor mezelf.
Ik ben tegen een uur of 4 naar een restaurant gegaan voor een snack (fried spring rolls) en een koffie aangezien ik alleen nog maar had ontbeten.

In het hostel heb ik uiteindelijk met handen en voeten taal uit kunnen leggen dat ik een busticket naar Dondet wilde kopen voor de volgende dag. De prijs was echter nog onduidelijk.

Tegen een uur of 6 ging ik weer naar het restaurant om nu echt een maaltijd te pakken. Gedurende het diner werd alles heel mooi blauw van kleur omdat de zon onderging.

Terug in het hostel ben ik gaan douchen en gaan inpakken en heb ik nog een heerlijk avondje niets gedaan.