Dag 99 Een volle dag on the road

6 september 2019 - Phnom Penh, Cambodja

Dag 99

S ochtends opgestaan en zoals afgesproken was alles om 7 uur geregeld. De was was klaar, ik kon ontbijten en het ticket lag klaar.
Ik heb besloten vandaag naar Phnom Penh te gaan vanwege diverse redenen. Één daarvan is dat ik al genoeg had gezien voor mijn gevoel, het tweede was dat ik nu een bestemming meer kan doen in Cambodja namelijk Kampot en de derde reden was dat ik heel weinig geld nog had om het vol te houden hier. Op dit eiland is namelijk geen ATM en ik wilde niet mijn nooddollars aanbreken.

Het ticket naar Phnom Penh was 230.000KIP (€23,-). Deze dag gaat veel zitten en wachten worden.

De hostel eigenaar bracht me met de scooter naar een kleine betonnen pier. Hier zou ik opgehaald worden. Een paar minuten later werd ik weer opgehaald. Dit was de boot chauffeur. Hij zei dat ik de enige was en daarom hij mij per scooter naar zijn boot zou brengen, want dat was makkelijker voor hem.

Vlak voor ik de boot in ging stappen kwam de hostel eigenaar aan geracet op zijn scooter. Hij zei dat ik het ticket nog bij hem moest betalen. Ik dacht namelijk dat dit op het vaste land moest. Snel betalen en wegwezen.

Aan het vaste land liep ik naar het busstation. Hier zag ik de twee Nederlandse meiden van mijn laatste avond in Pakse.
We hadden de zelfde minivan naar de grens van Cambodja.

Aangekomen bij de grenspoort van Laos hebben we 2 dollar (€1,80) moeten betalen voor een stempel. Iedereen wist dat dit oplichterij was, want het behoorde gratis te zijn, maar wat moet je zeggen tegen een duanier die jou de stempel moet geven.

Een stukje lopen van een paar honderd meter en toen waren we bij de grenspost van Cambodja. Het was heel erg rustig bij beide grensposten.
We moesten papieren invullen en 35 dollar (€31,50) betalen. Weer werden we opgelicht, want een visum kost maar 30 dollar (€27,-), maar hier gelde hetzelfde verhaal, wat zeg je tegen de persoon die jou toestemming moet verlenen het land te betreden.

Na het visum te hebben gekregen moesten we onze vingerafdrukken laten inscannen zoals bij internationale vluchten.
Eindelijk in Cambodja. Hier konden we 2.5 uur wachten in verwarring. Want iedereen werd uit elkaar gehaald en door elkaar gemixt. Andere mensen naar Phnom Penh mochten eerder gaan dan ik en gingen met de bus van Siem Reap mee, terwijl andere van Siem Reap ook moesten blijven wachten.

Na 2.5 uur reden we verder. We kwamen langs een restaurant waar de eerder vertrokken mensen zaten te wachten, maar wij reden verder.

We stopte ergens en ik moest als enige mee met een scooter. Achterop de scooter werd ik naar een locale bus (minivan) gebracht. Iedereen stond daar op mij te wachten. Hier zag ik mensen die naar phnom Penh gingen en al 2.5 uur eerder als ik bij de grens wegreden.

In deze bus zag ik ook mensen die ik bij de grens en ook in Mandalay Myanmar had ontmoet. Kleine wereld...

Tegen 5 PM stopte de minivan en iedereen moest eruit.
We kregen een nieuwe minivan.
We aten snel wat en reden 500 meter verder.
We hadden hier een lange pauze, want andere mensen die met de bus mee gingen duurde nog is 40 minuten langer.
Toen ik dat hoorde sprong ik uit de bus en ging snel een simkaartje met internet kopen bij een winkel die ik vanuit de minivan al zag.

Ik was blij, want als we heel laat aankwamen kon ik tenminste altijd een Grab boeken of mijn hostel contacteren.

We reden na een lange stop van ongeveer anderhalf uur. Een klein stukje verder. Hier hadden we weer een stop van ongeveer een half uur.
Vervolgens reden we door tot in Phnom Penh met hier en daar iemand afzetten en ophalen en soms een kleine pauze.

S avonds om 23.45 werden we langs de weg afgezet. Ik vroeg de chauffeur nog of die 2km voor mij verder wilde rijden, maar dat wilde hij niet.

3 westerse mensen in Phnom Penh langs de weg. Een stad dat bekend staat als de stad waar toeristen veel worden overvallen. Vaak zelfs gewapend.

Ik was blij met mijn internet. Ik kon namelijk een Grab boeken. Op dit moment was het toch weer ieder voor zich. De derde poging na 2 mislukte grabs, bracht deze TukTuk me naar mijn hostel. Snel ingecheckt en gaan slapen.